Inleiding
Een EV (elektrisch voertuig) kan een uitstekende manier zijn om meer gebruik te maken van uw eigen opgewekte stroom.
Verbruik op jaarbasis
Om een beeld te schetsen van het verbruik, nemen we de Tesla Model 3 als voorbeeld. Deze auto heeft een verbruik van ongeveer 15,1 kWh per 100 kilometer. Een gemiddelde autobezitter rijdt tussen de 10.000 en 20.000 km per jaar. Wanneer u 10.000 kilometer rijdt met de Model 3, komt u uit op een verbruik van 1.510 kWh per jaar. Het jaarverbruik van een elektrische auto is afhankelijk van het aantal km dat gereden wordt, maar ook van weersomstandigheden zoals buitentemperatuur. In de winterperiode ligt het verbruik per km hoger. Bij de keuze voor het type EV is het van belang dat er een 3 fase laadondersteuning is. De meeste modellen hebben dat nu al standaard.
Kosten laadpaal
De meeste EV-rijders maken thuis gebruik van een mode-3 laadpaal die in 3 fasen tot 11 kW AC levert aan de auto. De kosten voor een laadpaal bedragen al gauw €1000 – €1500 (juli 2024). Eventuele laadkostenverrekening op de laadpaal kan handig zijn als de EV ook zakelijk wordt gebruikt. De installatiekosten verschillen per aanbieder.
Auto als thuisaccu
Een stap verder is de elektrische auto als thuisbatterij in te zetten. Je gaat dan gebruik maken van V2H (vehicle to home). De EV dient dit te ondersteunen en de laadvoorziening dient bidirectioneel te zijn. Een overzicht van EV’s die V2H ondersteunen vind je hier.
We spreken van V2H als een bidirectionele EV-lader wordt gebruikt om vermogen (energie) te leveren van een EV-batterij aan een huis. Daarvoor maakt hij gebruik van een converter die meestal in de EV-lader zit om DC (gelijkstroom) komend uit de autoaccu om te zetten naar AC (wisselstroom). De kosten van deze laadpaal zijn echter aanzienlijk hoger, rond €6000 (juli 2024).
Afweging
Is het in jouw situatie nu interessant om te kiezen voor bidirectioneel opladen? Je kunt groene stroom opslaan en later gebruiken in plaats van terug te leveren aan het net. Zo kun je terugleverkosten voorkomen. Houd wel rekening met de huidige salderingsregeling. Hierdoor is het in veel gevallen nog voordeliger om de zonne-energie te salderen met het eigen verbruik. Deze regeling zal in de toekomst worden afgebouwd of afgeschaft. Met een thuisbatterij vergroot je het verbruik van je eigen zonnestroom gemiddeld van 30% naar 60%. Op basis van een jaarverbruik van 4000 kWh kun je dus rond 1200 kWh extra uitsparen. Het prijsverschil tussen een gewone en bidrectionele laadpaal bedraagt echter zeker €3500 (juli 2024).
Bronnen:
- https://doe-duurzaam.nl/artikel/vehicle-to-grid-de-auto-als-batterij-voor-je-huis-en-het-stroomnet/